מה עושים לפני ראיון עבודה?

התחלתם תהליך חיפוש עבודה ואתם רוצים לקפוץ ישר למים – להפיץ קורות חיים לכל עבר, לקבוע ראיונות בכל שעה ביום ולחתום חוזים על ימין ועל שמאל. ההתלהבות מובנת – ומבורכת! – אך קודם כל, חשוב שתבינו מהי הדרך הנכונה ביותר להתכונן לפני ראיון עבודה. אלו כמה טיפים שהוכיחו את עצמם לאורך 25 שנים בתחום גיוס עובדים והשמת כוח אדם:

קודם כל, תדברו עם עצמכם
לפני שתוכלו לספר על עצמכם למראיין, רכזת כוח אדם או חברת השמה, אתם צריכים לדעת אילו משרות אתם מחפשים. מה היו היתרונות והחסרונות במשרה הקודמת שלכם? באיזה תחום תרצו לעסוק? האם אתם מחפשים משרה מלאה או חלקית? לאיזו קריירה אתם שואפים בטווח הארוך? מהן הציפיות שלכם מבחינת שכר, תנאים ושעות? על השאלות האלו, ועוד רבות אחרות, תצטרכו לענות בעצמכם עוד לפני ראיון עבודה. אם לא תקבלו החלטה מודעת ומבוססת כבר בתחילת התהליך, תמצאו את עצמכם מבזבזים זמן יקר על הצעות עבודה לא רלוונטיות. בתחילת הדרך, כדאי להקדיש את מירב המאמצים בחיפוש אחר משרות שעונות במידה רבה על הציפיות שלכם.

דמיינו את עצמכם בתפקיד המראיין
כל מי שעבר ראיון עבודה יודע שאותן שאלות חוזרות על עצמן שוב ושוב ברבים מן הראיונות. השאלות האלו אולי מרגישות ונשמעות כמו קלישאה, אך הן דרכו של המראיין לגשש מעל פני השטח ולהבין האם המועמדים שיושבים מולו מתאימים למשרה, לתרבות הארגונית ולאווירה במשרד. לעתים קרובות, המראיין כבר מכיר את היכולות המקצועיות המופיעות בקורות החיים שלכם, ומעוניין ללמוד עוד על האופן שבו אתם מתבטאים, התכונות שאתם בוחרים להדגיש או שיטת ההתמודדות שלכם עם בעיות ואתגרים. עליכם להיות מוכנים לכך מראש ולהכין, לפני כל ראיון עבודה, תשובות חיוביות לאותן שאלות נפוצות.

לדוגמה, המראיין עשוי לשאול אתכם על הצלחות וכישלונות העבר שלכם על מנת לבדוק איזו חשיבות אתם מייחסים לתפקיד שהיה לכם בכל אחת מהסיטואציות האלו. האם אתם מאשימים רק את עצמכם בכישלונות, או מייחסים רק לעצמכם את ההצלחות? האם אתם מתייחסים לתפקידם של אנשי הצוות האחרים שעבדו לצדכם? האם הסיפורים שלכם תמיד שליליים, או שאתם מצליחים למצוא את הצד החיובי גם בסיטואציות מורכבות? התכונות האישיות האלו חשובות לא פחות מהתכונות המקצועיות, ומנהלי כוח אדם יודעים זאת.

אל תהיו מקובעים
כדאי שתציירו לעצמכם תמונה ברורה של השאיפות התעסוקתיות והאישיות שלכם, אך קחו בחשבון שגם אלו עשויות להשתנות. משרות עשויות להיות מתאימות גם אם הן לא תואמות לחלוטין את האידיאל שלכם, וחשוב שלא תפסלו אותן על סמך קריטריונים שקבעתם לעצמכם לפני תהליך החיפוש. הציבו לעצמכם מסגרת זמן שאחריה, אם עוד לא מצאתם עבודה, תשקלו מחדש את ההעדפות והפרמטרים שמדריכים אתכם. הבחינה המחודשת הזו תאפשר לכם לבדוק היכן תוכלו להתגמש ולאילו עבודות ותחומים חדשים תוכלו להיפתח, תרענן כל תהליך חיפוש עבודה שנתקע ותוביל אתכם להזדמנויות מצוינות שאליהן עוד לא נחשפתם.

חיפוש עבודה עשוי להיות ארוך ומייגע או קצר וקולע. בכל מקרה, אל תאבדו תקווה, אל תתייאשו ואל תפסיקו לחפש. כל ראיון עבודה נוסף משפר את הביצועים שלכם ואת הסיכוי שלכם להתקבל לעבודה. למדו מהראיונות, הכירו את עצמכם ודעו לאן אתם שואפים – המשרה הנכונה כבר תגיע.

להגשת מועמדות למשרה