שישה טיפים שישפרו כל ראיון עבודה

ראיון עבודה עשוי להיות סיטואציה מבלבלת, מלחיצה ומאיימת. מצד אחד, אנו נדרשים להגיע מוכנים, רגועים ומחויכים, על מנת להשרות אווירה נעימה ולהשאיר רושם טוב על המראיין. מצד שני, מדובר בשיחה עם אדם שאנחנו לא מכירים, הבוחן אותנו מכף רגל ועד ראש ועשוי לקבוע את גורלנו המקצועי. אין פלא שמועמדים רבים נרתעים משלב זה ואף מתקשים לעבור אותו בהצלחה. הטיפים הבאים עשויים לשפר פלאים את הביצועים שלכם בראיון העבודה הקרוב:

1. השקיעו בהופעה החיצונית שלכם. אין צורך ללבוש חליפת שלושה חלקים או ג'קט מחויט באמצע הקיץ, אבל אתם כן צריכים לשים לב לאופן שבו אתם מציגים את עצמכם – התלבשו באופן סולידי, נאה וייצוגי, וודאו כי ההופעה שלכם נקייה ומסודרת, ושימו לב שהבגדים שלכם לא קצרים או חשופים מדי. גם אתם לא חושבים שתצטרכו להתלבש כך לאחר שתתקבלו לעבודה, עשו מאמץ כדי להשאיר רושם ראשוני חיובי בעת ראיון עבודה.

2. שימו לב לתנועות גוף. שמרו על גב זקוף במהלך הראיון, כדי להעניק לצד השני תחושה של יציבות וקור רוח. נסו לא להתנועע יותר מדי, כדי לא להפריע לרצף של הראיון ולהסיח את דעתו של המראיין. שמרו על קשר עין עם המראיין כאשר אתם מדברים ואל תתנו לעיניים שלכם לשוטט למקומות אחרים כאשר אנשים אחרים מדברים, כדי להפגין כבוד כלפיהם. אל תשכחו ללחוץ את ידו של המראיין בתחילת וסוף הראיון, על מנת להביע הכרת תודה וביטחון עצמי.

3. הכינו את שיעורי הבית שלכם. לפני כל ראיון עבודה, קראו עוד על התפקיד, התחום והחברה, כדי שתוכלו לשאול את השאלות הנכונות, להוכיח שאתם מתאימים לתרבות הארגונית ולהציג את הבקיאות שלכם בתחום. תוכלו לקבל מידע חשוב מהאינטרנט או בשיחה עם עובד אחר בחברה. הבקיאות הזו תרשים את המראיין, תסמן אתכם כמועמדים עצמאיים ובעלי תושייה, ותבהיר לו שתשתלבו היטב בארגון.

4. היו מוכנים – אבל לא יותר מדי. הכינו מראש תשובות לשאלות נפוצות, החליטו מה ציפיות השכר שלכם ומה אתם מקווים לקבל מהתפקיד והחברה וכתבו לעצמכם את הפרטים החשובים, אך שימו לב שאתם לא מדקלמים את התשובות אלא משאירים מקום לספונטניות. ההכנה המוקדמת נועדה לגרום לכם להרגיש יותר בנוח, וכדי שיהיה לכם בסיס להסתמך עליו – היא לא תסריט שאתם צריכים לדקלם.

5. אל תמעיטו בערך היכולות שלכם. נכון, חבל דק מפריד בין שחצנות למודעות עצמית, אבל ראיון עבודה הוא ההזדמנות שלכם להוכיח למראיין שאתם המועמדים המתאימים ביותר. ספרו לו אילו תכונות שלכם הופכות אתכם למועמדים אידיאליים, ציינו את היתרונות והכישורים שלכם והבהירו שאתם מרגישים שתוכלו להועיל לחברה ולמלא את המשרה על הצד הטוב ביותר. תנו למראיין סיבה מצוינת לרצות לשכור דווקא אתכם לעבודה, ואל תחששו להעיד על עצמכם שאתם מוכשרים, מוצלחים ומתאימים.

6. אל תתביישו לשאול שאלות. סוף ראיון עבודה הוא ההזדמנות שלכם לשאול שאלות – ולא רק כאלו שאתם באמת מעוניינים בתשובה שלהן. שאלות רלוונטיות ומעניינות בנוגע לחברה, למשרה ולתחום העיסוק יבהירו למראיין שאתם מבינים את התחום ומדברים מתוך ניסיון. מעבר לכך, אסור לכם לשכוח שגם אתם מראיינים את מקום העבודה, כדי שלא תמשיכו בתהליך ותגלו רק בסופו שאתם בעצמכם לא מעוניינים במשרה. אל תהססו לנצל את ההזדמנות כדי לשאול שאלות על אופי המשרה, שעות העבודה, דרישות התפקיד וכל פיסת מידע אחרת שתשפיע על הבחירה שלכם במידה ותתקבלו לעבודה בארגון.

להגשת מועמדות למשרה